Traffic & transportation

By María Itamar Rodríguez Díez (Spanish) on the management of cancelled flights and trips by airline carriers and travel agencies during the COVID-19 outbreak

Andrageren forklarer, at hun i juli 2019 bestilte en rejse med fly og hotel til New York for 12 personer. De er på grund af de usædvanlige omstændigheder forbundet med coronavirus-pandemien forhindret i at rejse til New York den 9. april. Iberia, som er luftfartsselskabet, har tilbudt andrageren at udveksle omtalte rejse for en voucher med en frist, der løber til den 31. december 2020. Andrageren klager over, at luftfartsselskaberne tilbyder vouchers med datoer, de selv har valgt, og at de således lukrerer på det retlige tomrum, og hun mener, at billetpriserne er steget så voldsomt, at rejsende foruden voucheren nu skal betale et ekstra beløb for at kunne foretage den samme rejse på de af luftfartsselskabet fastlagte datoer. Andrageren mener, at hendes rettigheder som forbruger tilsidesættes. Der er visse luftfartsselskaber, som ifølge andrageren udnytter situationens usikkerhed til at omgå forbrugernes ønsker og i bedste fald tilbyder vouchers, der ikke er underlagt nogen europæisk retlig regulering, hvilket er til brugernes og forbrugernes ulempe. Andrageren anmoder Europa-Parlamentet om at gribe ind for at regulere denne situation, der efter hendes mening blot øger usikkerheden omkring familiemedlemmers helbred, og hun foreslår, at man i stedet tilbyder hende en voucher uden en frist.