Traffic & transportation

By María Itamar Rodríguez Díez (Spanish) on the management of cancelled flights and trips by airline carriers and travel agencies during the COVID-19 outbreak

Petitioner
2 supporters 2 in European Union

Collection finished

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Indienster verklaart dat zij in juli 2019 een reis voor twaalf personen naar New York heeft gekocht, met inbegrip van vluchten en hotel. Vanwege de uitzonderlijke omstandigheden van de COVID-19-pandemie kunnen zij op 9 april niet naar New York reizen. Iberia, de luchtvaartmaatschappij, biedt indienster de mogelijkheid om de geboekte reis met vlucht en hotel om te wisselen voor een voucher die tot 31 december 2020 geldig is. Indienster hekelt het feit dat luchtvaartmaatschappijen vouchers aanbieden voor door hen bepaalde data, en hierbij profiteren van het rechtsvacuüm. Indienster is van mening dat de tarieven enorm zijn gestegen, wat betekent dat zij naast de voucher nog een extra bedrag moeten betalen om dezelfde reis te kunnen maken op de data die de luchtvaartmaatschappij hun aanbiedt. Indienster is van mening dat haar rechten als consument niet worden gerespecteerd. Volgens indienster maken sommige luchtvaartmaatschappijen gebruik van de onzekerheid om verzoeken van consumenten te negeren, en bieden zij hoogstens vouchers aan, zonder enige vorm van Europese regelgeving, ten nadele van gebruikers en consumenten. Indienster verzoekt het Europees Parlement op te treden en deze situatie, die de onzekere toestand in verband met de gezondheid van familieleden nog groter maakt, te reguleren. Zij stelt voor om een voucher te krijgen, maar zonder einddatum.

Link to the petition

Image with QR code