Administration

By Friedrich Kohle (Dutch) on establishing an EU emergency body to deal with emergencies like the Covid-19 outbreak

Indiener verzoekt het Europees Parlement, met het oog op toekomstige noodsituaties, noodwetten op te stellen die de Europese Commissie in staat zouden stellen snel op te treden tijdens een noodsituatie, met of zonder toestemming van de Raad. Indiener beweert dat de huidige crisis heeft aangetoond dat de EU niet het gezag heeft om deze crisis doeltreffend te bestrijden. Verder voegt hij eraan toe dat dergelijke nieuwe noodwetten beperkt moeten blijven tot de duur van de noodsituatie, zodat de Commissie de noodprocedures in de hele Europese Unie kan opzetten en coördineren. Deze moeten bijvoorbeeld dienen om de stroom van levensmiddelen in de hele EU te controleren, noodfinanciering te verstrekken voor de aankoop en distributie van medische apparatuur en voor media-uitzendingen in de hele EU met regelmatige updates over de crisis. Verder stelt hij voor dat het Europees Parlement een onderzoek instelt naar het reactievermogen van de EU om EU-burgers in een vroeg stadium van de COVID-19-uitbraak te beschermen.