Administration

By Friedrich Kohle (Dutch) on establishing an EU emergency body to deal with emergencies like the Covid-19 outbreak

Framställaren uppmanar Europaparlamentet, med hänsyn till framtida nödsituationer som kan uppstå, att införa undantagslagar, vilket skulle göra det möjligt för Europeiska kommissionen att agera snabbt under en kris med eller utan rådets samtycke, eftersom framställaren hävdar att den nuvarande krisen har visat att EU saknar behörighet att hantera krisen på ett effektivt sätt. Han tillägger att sådana nya undantagslagar bör begränsas till nödsituationens varaktighet, så att kommissionen kan inrätta och samordna nödförfaranden i hela Europeiska unionen. De bör till exempel användas för att kontrollera livsmedelsflödet i EU, tillhandahålla nödfinansiering för upphandling och distribution av medicinsk utrustning och mediesändningar över hela EU med regelbundna uppdateringar om krisen. Han föreslår vidare att Europaparlamentet ska inleda en undersökning av EU:s insatser för att skydda EU-medborgarna i ett tidigt skede av coronavirusets utbrott.