Ammatillisesti suuntautuneen tohtorintutkinnon puuttumisesta Saksassa ja tästä seuraavasta saksalaisten lääkäreiden kokemasta kilpailun vääristymisestä

Vetoomuksen esittäjä väittää, että ammatillisesti suuntautuneen lääketieteen tohtorintutkinnon puuttuminen Saksassa aiheuttaa saksalaisille lääkäreille selkeää kilpailun vääristymistä verrattuna Saksassa ammattiaan harjoittaviin itävaltalaisiin lääkäreihin. EU:n eri jäsenvaltioissa tarjottavat lääketieteen kurssit ovat toisiaan vastaavia. Itävallassa diplomiopinnoista eli maisteriohjelmasta valmistuvat saavat nimikkeen ”Dr. med. univ.” (lääketieteen tohtori), ja opintokokonaisuus vastaa Saksan lääketieteen opintoja, joihin kuuluu valtiontutkinnon suorittaminen. Saksassa opinnoista valmistuva ei kuitenkaan saa nimikettä ”Dr. med. univ.”, koska saksalaisissa yliopistoissa ei ole mahdollista opiskella ammatillisesti suuntautunutta lääketieteen tohtorintutkintoa vastoin Saksan tiedeneuvoston suositusta. Saksalaisten lääkäreiden ei ole myöskään mahdollista laatia diplomityötä Itävallassa, koska tällöin he joutuisivat suorittamaan uudelleen koko ylemmän korkeakoulututkinnon opinnot. Vetoomuksen esittäjä pyytää EU:ta puuttumaan asiaan, jotta edistetään EU:n sisäistä yhdenmukaistamista tämän kysymyksen osalta.