Over het ontbreken van de mogelijkheid om een professioneel doctoraat te behalen in Duitsland en de daarmee gepaard gaande concurrentieverstoring voor Duitse artsen

Indiener meent dat Oostenrijkse artsen in Duitsland oneerlijke concurrentie vormen voor hun Duitse collega’s, omdat artsen in Duitsland, in tegenstelling tot artsen in Oostenrijk, niet de mogelijkheid hebben een professioneel doctoraat te behalen. De diverse medische opleidingen in EU-lidstaten zijn gelijkwaardig. Het Oostenrijkse (master)diploma gaat gepaard met de titel Dr. med. univ. Dit curriculum komt overeen met de Duitse artsenopleiding met een staatsexamen. Na de Duitse opleiding wordt echter niet de titel Dr. med. univ. gegeven, omdat het professioneel doctoraat ondanks de aanbeveling van de Duitse wetenschapsraad niet door Duitse universiteiten wordt erkend. Ook is het voor Duitse artsen niet mogelijk om hun proefschrift in Oostenrijk te schrijven, omdat zij dan opnieuw een volledig tweedegraads curriculum moeten volgen. Indiener vraagt de EU actie te ondernemen om de nodige afstemming op EU-niveau op dit gebied te bevorderen.