På vegne af det lettiske Society of the Ireland Senior Citizens Support Group, om lettiske pensionister med bopæl i Irland

Andrageren hævder, at lettiske pensionister bosat i Irland lider under en uforholdsmæssig stor byrde, da personer med fast bopæl uden for Letland ifølge den gældende lovgivning skal indgive en anmodning om fortsat udbetaling af deres pension, ledsaget af et dokument, der bekræfter, at pensionisten er i live.Denne administrative byrde, der er meget bekostelig, udgør ifølge andrageren en krænkelse af princippet om ligebehandling som omhandlet i artikel 20 i chartret om grundlæggende rettigheder. Andrageren hævder, at omkostningerne til en notarielt bekræftet attest varierer fra 100 EUR til 250 EUR om året, og at gebyret for opnåelse af attesten på den lettiske ambassade er 80 EUR. Dette er uforholdsmæssigt i forhold til størrelsen af den lettiske pension, der i sidste ende kan opnås. Desuden kan pensionister have rejseudgifter for at nå ambassaden eller endog indkomsttab, hvis de stadig er i arbejde (i Irland).Andrageren stiller spørgsmålstegn ved behovet for en sådan forpligtelse, da myndighederne kan konsultere sammenkoblede EU-databaser.