Over EU-maatregelen die de omvorming van voormalige groeven tot reservoirs bevorderen

Indiener verzoekt om concrete EU-maatregelen ter bevordering van technologische en industriële projecten die buiten gebruik gestelde groeven omvormen tot reservoirs. Ze zouden waterreserves kunnen opslaan om de groeiende watertekorten op te vangen die zich in steeds grotere gebieden voordoen, als gevolg van de klimaatverandering en de waterwinning voor verschillende industriële en civiele doeleinden. In dit verband geeft hij als voorbeeld een aantal nationale plannen voor de omvorming van voormalige groeven tot reservoirs voor regenwater of overstromingswater van rivieren, die vervolgens kunnen worden gebruikt tijdens perioden van droogte. Hiervoor moeten de voormalige groeven waterdicht worden gemaakt. Daartoe stelt hij regelgevende maatregelen op Europees niveau voor, alsook strategieën, uitvoeringsmaatregelen en financiële stimulansen voor publiek-private studieprojecten. Hij wijst zowel op de voorbereidings- en onderhoudskosten als op de voordelen in verband met werkgelegenheid. Hij verzoekt ook om de betrokkenheid van het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek en om een onderzoek naar de stand van de techniek met betrekking tot dit type omvorming van buiten gebruik gestelde groeven in de hele EU.