EU:n toimista, joilla edistetään entisten louhosten muuntamista tekoaltaiksi

Vetoomuksen esittäjä vaatii konkreettisia EU:n toimia sellaisten teknologia- ja teollisuushankkeiden edistämiseksi, joissa käytöstä poistettuja louhoksia muutetaan tekoaltaiksi. Niitä voitaisiin käyttää veden varastointiin, jotta voidaan ratkaista kasvavat, yhä suuremmilla alueilla ilmenevät vesipulat, jotka johtuvat ilmastonmuutoksesta sekä veden ottamisesta eri yhteiskunnallisiin ja teollisuuskäyttöihin. Vetoomuksen esittäjä mainitsee tässä yhteydessä esimerkkinä eräät kansalliset suunnitelmat, joissa aiotaan muuntaa entisiä louhoksia kuivuuskausina käytettäviksi sadevesialtaiksi tai jokien tulvavesialtaiksi. Tätä varten entisistä louhoksista on tehtävä vedenpitäviä. Siksi vetoomuksen esittäjä ehdottaa, että EU:n tasolla toteutetaan sääntelytoimia, strategioita, täytäntöönpanotoimenpiteitä sekä annetaan taloudellisia kannustimia julkisen ja yksityisen sektorin tutkimushankkeisiin. Hän tuo esiin sekä tekoaltaiden valmistamisen ja kunnossapidon kustannukset että työllisyyteen liittyvät hyödyt. Hän pyytää myös yhteisen tutkimuskeskuksen osallistumista ja tutkimuksen tekemistä käytöstä poistettujen louhosten tämäntyyppisen muuntamisen nykytilasta kaikkialla EU:ssa.