Om Sveriges påstådda misslyckande att följa direktiv 2004/38

3. Przygotuj zgłoszenie
  4. Dialog z odbiorcą
  5. Decyzja

To jest petycja internetowa Parlamentu Europejskiego .

przekazywanie

Framställaren beklagar Sveriges misslyckande att följa EU-lagstiftningen, närmare bestämt Skatteverkets vägran att utfärda ett personnummer och en heltäckande försäkring till en EU-medborgares familjemedlem.Framställaren citerar direktiv 2004/38/EG och överträdelseförfarande 2007-4081, som avslutades efter försäkringar från de svenska myndigheterna, men beklagar att problemet fortfarande kvarstår tio år senare, vilket bevisas av hans framställning och framställning nr 1211/2017, som berör en liknande fråga.Framställaren är brittisk medborgare med rätt att vara permanent bosatt i Sverige. Hans ryska fru är registrerad som en familjemedlem till en EU-medborgare och är nu inne på sitt andra femåriga uppehållstillstånd. Enligt framställaren har hans fru fått beskedet att hon kan få ett samordningsnummer som ska förnyas på årsbasis, i stället för ett personnummer. Han hävdar att detta gör det möjligt för Skatteverket att ta ut skatt från hans fru, samtidigt som hon inte har tillgång till de förmåner som någon som är lagligen bosatt har, till exempel att öppna ett bankkonto, betala räkningar eller använda myndigheters webbplatser.

Link do petycji

Obraz z kodem QR

Odrywana kartka z kodem QR

pobierać (PDF)

Brak argumentu ZA.

Nie ma jeszcze argumentu PRZECIW

Pomóż nam wzmocnić uczestnictwo obywateli. Chcemy, aby twoja petycja przyciągnęła uwagę i pozostała niezależna.

Wesprzyj teraz