Health

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Andrageren klager over de utilstrækkelige og indholdsmæssige uoverensstemmelser i direktiv 2008/50/EF om luftkvaliteten og renere luft. Han hævder, at grænseværdien på 40 µg/m³ for partikler (PM10) pr. kalenderår med en koncentration på 20-32 µg/m3 for fine partikler (PM2,5) medfører tusinder af for tidlige dødsfald alene i Budapest. Desuden hævder han, at PM10-grænseværdierne ignorerer de relevante WHO-standarder og -retningslinjer i modstrid med direktivets betragtning 2 og sætter spørgsmålstegn ved muligheden for at overskride den øvre grænseværdi pr. dag 35 gange om året. Endelig hævder han, at grænseværdierne ikke er i overensstemmelse med bestemmelserne om luftkvalitetsnormer og nationale emissionslofter i Det Europæiske Fællesskabs sjette miljøhandlingsprogram 2002-2012.

Link to the petition

Image with QR code