Health

Inzake luchtkwaliteit in de EU

Indiener hekelt de ontoereikendheid en inherente tegenstrijdigheden van Richtlijn 2008/50/EG betreffende de luchtkwaliteit en schonere lucht. Hij beweert dat de grenswaarde van 40 µg/m3 voor deeltjes (PM10) per kalenderjaar, die verband houdt met een concentratieniveau van 20-32 µg/m3 voor fijne deeltjes (PM2,5), alleen al in Boedapest de oorzaak is van duizenden voortijdige sterfgevallen per jaar. Verder stelt hij dat, in strijd met overweging 2 van de richtlijn, bij de grenswaarden van PM10 geen rekening is gehouden met de desbetreffende WHO-normen en richtsnoeren, en trekt hij de mogelijkheid in twijfel om de dagelijkse bovengrens 35 keer per jaar te overschrijden. Ten slotte beweert hij dat de grenswaarden niet in overeenstemming zijn met de bepalingen inzake luchtkwaliteitsnormen en de nationale emissieplafonds van het zesde milieuactieprogramma van de Europese Gemeenschap 2002-2012.