Handelspolitik

Om krænkelse af retten til effektive retsmidler i tilfælde af medlemsstaters overtrædelse af EU-retten

Christoph Klein
  1. Launched November 2019

Andrageren hævder, at når medlemsstaterne overtræder afledt ret og retsplejeregler som følge af bindende EU-lovgivning, har de personer, der er berørt af disse overtrædelser, i øjeblikket ikke en subjektiv ret til at anlægge søgsmål i henhold til traktaterne. Dette fravær forhindrer dem i sidste ende i at få adgang til domstolsprøvelse, hvilket er en overtrædelse af artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder (adgang til effektive retsmidler og til en upartisk domstol). Andrageren foreslår løsninger til afhjælpning af denne oplevede mangel.

Thank you for your support, Christoph Klein