Om hans klagomål till Europeiska kommissionen om godkännandet av två projekt

Framställaren lämnade en begäran till kommissionen om ekonomiskt stöd till stiftelsen ”Nya Bulgarien” för två projekt och om en överföring av 600 miljoner euro från programmet för integrering av romer till stiftelsen för nya Bulgarien. Projekten hade inte godkänts för finansiering av de bulgariska myndigheterna. Han uttrycker sitt missnöje med svaret från generaldirektoratet för jordbruk och landsbygdsutveckling på hans klagomål. I sitt svar påpekade kommissionens avdelningar att EU:s stöd till jordbrukssektorn tillhandahålls på grundval av så kallad delad förvaltning och att beslut om godkännande eller avslag av ett projekt fattas av de behöriga bulgariska myndigheterna (ministeriet för jordbruk, skogsbruk och livsmedel och det utbetalande organet). Återstående program som finansieras av de europeiska struktur- och investeringsfonderna genomförs också genom delad förvaltning och beslut fattas av relevanta behöriga ministerier. Framställaren uppger att kommissionens avdelningar borde ha vidarebefordrat hans krav till de avdelningar som omfattas av kommissionsledamoten med ansvar för sysselsättning och sociala rättigheter, Nicolas Schmit, för att undersöka sakförhållandena i hans klagomål och avge ett yttrande.