Administration

Euroopan komissiolle tekemästään kantelusta, joka koskee kahden hankkeen hyväksymistä

Vetoomuksen esittäjä toimitti Euroopan komissiolle pyynnön taloudellisen tuen myöntämisestä ”New Bulgaria” -järjestön kahdelle hankkeelle ja 600 miljoonan euron siirtämisestä romanien integrointia koskevalta ohjelmalta ”New Bulgaria” -järjestölle. Bulgarian viranomaiset eivät olleet myöntäneet hankkeille rahoitusta. Vetoomuksen esittäjä on tyytymätön vastaukseen, jonka hän sai kanteluunsa maatalouden ja maaseudun kehittämisen pääosastolta. Komission yksiköt tähdensivät vastauksessaan, että EU:n maatalousalalle myöntämä tuki perustuu niin sanottuun yhteistyöhön perustuvaan hallinnointiin ja sen vuoksi Bulgarian toimivaltaiset viranomaiset (maa- ja metsätalous- sekä elintarvikeministeriö sekä maksajavirasto) päättävät hankkeiden hyväksymisestä tai hylkäämisestä. Muut Euroopan rakenne- ja investointirahastoista rahoitettavat ohjelmat pannaan myös täytäntöön yhteistyöhön perustuvan hallinnoinnin pohjalta, ja asiaankuuluvat toimivaltaiset ministeriöt tekevät niitä koskevat päätökset. Vetoomuksen esittäjä toteaa, että komission yksiköiden olisi pitänyt välittää hänen kantelunsa työllisyysasioista ja sosiaalisista oikeuksista vastaavan Euroopan komission jäsenen Nicolas Schmitin vastuulla oleville yksiköille, jotta nämä olisivat tutkineet hänen kantelunsa perusteet ja antaneet lausuntonsa.