Außenpolitik

Om ett mer omfattande åtagande från EU:s sida i Kosovo och Serbien och om att undvika utbyte av landområden mellan de båda länderna

Petitioner
0 Supporters 0 in European Union
Collection finished
  1. Launched August 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren uppmanar EU att främja en politik för demokrati och bättre maktdelning i Kosovo och att öka sina medlingsinsatser mellan Serbien och Kosovo. Han kritiserar särskilt ett markbyte som endast hade förhandlats fram av Förenta staternas särskilda representant och Serbien och som utnyttjar ett maktvakuum i Kosovo till följd av covid-19-krisen och det efterföljande misstroendevotumet i regeringen. Framställaren fäster uppmärksamheten vid de förödande konsekvenser – tusentals civila dödsfall, etnisk rensning, folkmord, massakrer, massfördrivningar, massvåldtäkter och brott mot mänskligheten – som tidigare har lett till territoriella förändringar på Balkan. Han uppmanar därför EU att sluta sig till de mål för EU:s gemensamma utrikespolitik som anges i artikel 21.2 i EU-fördraget och förhindra territoriella förändringar.

openPetition international