Environment

Namens Ecologists in Action, over de aanleg van een hogesnelheidslijn in de provincie Sevilla (Spanje), tussen Marchena en Osuna

Indiener beweert dat de regering van de autonome regio Andalusië op 15 juni 2018 een ex post milieueffectrapportage (MER) voor de aanleg van een hogesnelheidslijn op het traject tussen Marchena en Osun heeft goedgekeurd. Met de MER probeert zij een arrest van 24 november 2016 (C-461/14) van het Hof van Justitie van de Europese Unie te omzeilen, door een wijziging van de oorspronkelijke milieueffectrapportage van 24 november 2006. Indiener geeft aan dat de uitspraak van het HvJ-EU verklaart dat, aangezien Spanje niet de nodige maatregelen had genomen om wilde vogels te beschermen, er een risico van verslechtering van de natuurlijke leefgebieden en leefgebieden van soorten in het speciale beschermde gebied "Campiñas de Sevilla" was. Indiener beweert dat de milieueffectrapportage werd goedgekeurd nadat een groot deel van het werk al aan de gang was en het effect al was opgetreden. Indiener beschouwt dit als een frauduleuze handeling en dringt er bij het Europees Parlement op aan de Commissie uit te nodigen afstand te nemen van deze dubieuze strategie en te eisen dat Spanje afziet van zijn voornemen een project uit te voeren dat het HvJ-EU illegaal heeft verklaard.