Environment

För organisationen Ecologistas en Acción, om byggandet av en höghastighetslinje mellan Marchena och Osuna i provinsen Sevilla (Spanien)

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren hävdar att regeringen i den autonoma regionen Andalusien den 15 juni 2018 antog en efterhandsmiljökonsekvensbedömning av byggandet av en höghastighetslinje på sträckan mellan Marchena och Osuna. Genom efterhandsmiljökonsekvensbedömningen försöker regeringen kringgå en dom i domstolen den 24 november 2016 (C-461/14) genom en ändring av den ursprungliga deklarationen av miljöpåverkan av den 24 november 2006. Framställaren antyder att det i domstolens avgörande fastslogs att det, eftersom Spanien inte vidtagit erforderliga åtgärder för att skydda vilda fåglar, fanns en risk för en försämring av de naturliga livsmiljöerna och livsmiljöerna för arterna i det särskilda skyddsområdet Campiñas de Sevilla. Framställaren hävdar att miljökonsekvensbedömningen antogs när en stor del av arbetet redan var igång och påverkan redan hade skett. Framställaren anser detta vara en bedräglig handling och uppmanar med kraft Europaparlamentet att uppmana kommissionen att ta avstånd från denna tvivelaktiga strategi och kräva att Spanien avstår från sin avsikt att genomföra ett projekt som domstolen har förklarat olagligt.

Link to the petition

Image with QR code