Environment

For Ecologistas en Acción, om anlæggelsen af en højhastighedslinje mellem Marchena og Osuna i provinsen Sevilla (Spanien)

Andrageren hævder, at regeringen i den selvstyrende region Andalusien den 15. juni 2018 vedtog en efterfølgende miljøkonsekvensvurdering (VVM) af anlæggelsen af en højhastighedslinje mellem Marchena og Osuna. Regeringen forsøger med denne VVM at omgå EU-Domstolens dom af 24. november 2016 (C-461/14) gennem en ændring af den oprindelige miljøkonsekvenserklæring af 24. november 2006. Andrageren anfører, at EU-Domstolens afgørelse fastslog, at der, eftersom Spanien ikke havde vedtaget de nødvendige foranstaltninger til at beskytte vilde fugle, havde været en risiko for forringelse af de naturlige levesteder og levesteder for arter i det særligt beskyttede område "Campiñas de Sevilla". Andrageren hævder, at miljøkonsekvensvurderingen blev vedtaget, da en stor del af arbejdet allerede var i gang, og at der allerede havde været konsekvenser for miljøet. Andrageren mener, at der er tale om en svigagtig handling, og opfordrer indtrængende Europa-Parlamentet til at anmode Kommissionen om at tage afstand fra denne tvivlsomme strategi og kræve, at Spanien afholder sig fra at gennemføre et projekt, som EU-Domstolen har erklæret ulovligt.