Namens Bancs Publics, over de goedkeuring en financiering van waterpark Epervière in Valence-Drôme (Frankrijk)

Dit verzoekschrift heeft betrekking op het waterpark Epervière, dat eind 2019 is geopend en dat volgens indiener in strijd is met de EU-wetgeving. Op grond van Richtlijn 2011/92/EU betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten en de richtlijn luchtkwaliteit (Richtlijn 2008/50/EG) mag geen vergunning worden verstrekt voor de bouw van een sport- of recreatieve voorziening, zoals een waterpark, in de onmiddellijke nabijheid (afstand van minder dan 70 meter) van een voor de agglomeratie significante emissiebron (namelijk de snelweg A7). Indiener uit ook zijn zorgen over de financiering van het project en stelt dat het niet in aanmerking kwam voor overheidssteun op grond van de mededingingswetgeving van de EU, aangezien de diensten die het verstrekt overeenkomstig het Altmark-arrest niet van algemeen economisch belang zijn. De rekenkamer van Auvergne-Rhône-Alpes concludeerde in zijn verslag van 4 oktober 2019 bovendien dat het erop lijkt dat 98,5 % van het waterpark Epervière is gefinancierd met overheidsgeld zonder particuliere bijdrage, ondanks dat er een concessieovereenkomst werd ondertekend met de particuliere onderneming SPIE Batignolles. Indieners brengen de kwestie onder de aandacht van de Commissie verzoekschriften om deze aan te kaarten bij de Europese Commissie en de Franse autoriteiten.