För sammanslutningen Bancs Publics, om godkännande och finansiering av vattenparken Epervière i Valence-Drôme (Frankrike)

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställningen rör vattenparken Epervière, som öppnades i slutet av 2019 och som framställaren hävdar bryter mot EU-lagstiftningen. På grundval av direktiv 2011/92/EU om bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt och luftkvalitetsdirektivet (2008/50/EG) borde en sport- eller fritidsanläggning, såsom en vattenpark, inte ha godkänts för byggnation i omedelbar närhet (inom mindre än 70 meter) av en betydande utsläppskälla vid tätbebyggelsen (dvs. motorväg A7). Framställaren uttrycker också oro över finansieringen av projektet och hävdar att det inte är berättigat till offentligt stöd enligt EU:s konkurrenslagstiftning, eftersom den tjänst det tillhandahåller inte är en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse i enlighet med Altmarkdomen. Revisionsrätten i regionen Auvergne-Rhône-Alpes konstaterade också i sin rapport av den 4 oktober 2019 att 98,5 procent av vattenparken förefaller att ha finansierats med offentliga medel utan privata bidrag, trots att koncessionsavtalet undertecknades med det privata företaget SPIE Batignolles. Framställarna hänvisar ärendet till framställningsutskottet för att det ska kunna följa upp det tillsammans med kommissionen och de franska myndigheterna.

Link to the petition

Image with QR code