Bancs Publics -yhdistyksen puolesta, Valence-Drômessa (Ranska) sijaitsevan Epervièren vesipuiston hyväksymisestä ja rahoituksesta

Vetoomus koskee Epervièren vesipuistoa, joka avattiin vuoden 2019 lopussa ja joka on vetoomuksen esittäjän mukaan EU:n lainsäädännön vastainen. Tiettyjen julkisten ja yksityisten hankkeiden ympäristövaikutusten arvioinnista annetun direktiivin 2011/92/EU ja ilmanlaatudirektiivin (2008/50/EY) perusteella ei olisi pitänyt myöntää lupaa rakentaa urheilu- tai virkistystiloja, kuten vesipuistoa, taajaman merkittävän päästölähteen (A7-moottoritien) välittömään läheisyyteen (alle 70 metrin etäisyydelle). Vetoomuksen esittäjä on huolissaan myös hankkeen rahoituksesta ja väittää, että se ei EU:n kilpailulainsäädännön nojalla ole oikeutettu julkiseen tukeen, koska sen tarjoama palvelu ei ole Altmark-tuomion mukaan yleisen taloudellisen edun mukaista. Auvergne-Rhône-Alpes-alueen tilintarkastustuomioistuin totesi myös 4. lokakuuta 2019 antamassaan kertomuksessa, että 98,5 prosenttia Epervièren vesipuistosta oli ilmeisesti rahoitettu julkisin varoin ilman yksityistä rahoitusta, vaikka SPIE Batignolles -nimisen yksityisyrityksen kanssa oli allekirjoitettu käyttöoikeussopimus. Vetoomuksen esittäjät tuovat asian vetoomusvaliokunnan tietoon, jotta se voi toteuttaa jatkotoimia Euroopan komission ja Ranskan viranomaisten kanssa.