De erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen in burgerlijke en handelszaken

Indiener is van mening dat Verordening (EU) nr. 1215/2012 een juridische leemte bevat met betrekking tot de bepalingen die de plaats van jurisdictie bepalen en vindt dat dit in strijd is met de overigens hoge normen van consumentenbescherming in de EU. Indiener is van mening dat de beslissing over de territoriale bevoegdheid altijd in het voordeel van de consument moet zijn en niet in het voordeel van een bedrijf. Volgens indiener is dit onder het huidige wettelijke kader vaak niet zo. Indiener verwijst naar een besluit van het Duitse Hooggerechtshof uit 2017, dat naar zijn mening een meer consumentvriendelijke interpretatie van de relevante bepalingen van de verordening geeft en dat volgens hem in de hele EU op uniforme wijze zou moeten worden toegepast. Indiener legt uit dat zijn opvattingen gebaseerd zijn op een recent geschil dat hij heeft gehad met een Oostenrijks advocatenkantoor, dat een geschil over onbetaalde gerechtskosten voor een Oostenrijkse rechtbank had gebracht, ook al was indiener in Duitsland gevestigd gedurende de gehele duur van de dienstverlening.