By Renata Sutor (Polish) on solidarity and mutual assistance in fighting consequences of COVID-19 pandemic in the EU

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Framställaren efterlyser ömsesidigt bistånd och ömsesidig solidaritet i kampen mot covid-19-pandemin samt genomförande av direktivet om bistånd. Detta direktiv går bland annat ut på att varje medborgare i Europeiska unionen skulle få 5 000 euro i bistånd, utan återbetalningsskyldighet, och att detta framför allt skulle gälla personer som blivit arbetslösa, samt jordbrukare, ensamma mammor, pensionärer, hemlösa personer och de som inte har medel för sitt uppehälle. Dessutom skulle varje jordbrukare med verksamhet i Europeiska unionen få ett bidrag på 50 000 euro per jordbruksföretag, utan återbetalningsskyldighet, för att inte gå i konkurs till följd av finanskrisen och således inte inställa sin livsmedelsproduktion. Varje företag skulle få ett bidrag på 50 000 euro, utan återbetalningsskyldighet, för att inte gå i konkurs till följd av finanskrisen och inte behöva säga upp anställda. Varje medlemsstat skulle få ekonomiskt bistånd, utan återbetalningsskyldighet, för att hälso- och sjukvården skulle kunna anskaffa respiratorer och annan medicinsk utrustning, för räddning av människoliv under coronakrisen. I överenskommelse med finansinstituten skulle låneåterbetalningar tillfälligt avbrytas (lån till medlemsstaterna och lån till unionsmedborgare) under en tid av sex månader. Framställaren efterlyser slutligen en resolution där alla länder i Europeiska unionen går samman i kampen mot coronaviruset.