By Renata Sutor (Polish) on solidarity and mutual assistance in fighting consequences of COVID-19 pandemic in the EU

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Indienster roept op tot wederzijdse bijstand en solidariteit bij de bestrijding van de gevolgen van de COVID-19-pandemie en de tenuitvoerlegging van een steunrichtlijn. In het kader van deze richtlijn zou iedere burger van de Europese Unie een niet-terugvorderbaar steunbedrag ter hoogte van 5000 EUR ontvangen. Deze steun is met name bedoeld voor personen die niet meer mogen werken, landbouwers, alleenstaande moeders, gepensioneerden, daklozen en al wie niet genoeg heeft om te overleven. Bovendien zou elke landbouwer die in de Europese Unie werkzaam is, een niet-terugvorderbare subsidie van 50 000 EUR ontvangen (per bedrijf), zodat hij niet als gevolg van de financiële crisis failliet gaat en dus voedsel kan blijven produceren. Elk bedrijf zou een niet-terugvorderbare subsidie van 50 000 EUR ontvangen, met als doel een faillissement als gevolg van de financiële crisis te vermijden en geen werknemers te ontslaan. De gezondheidszorg in elke lidstaat zou niet-terugvorderbare financiële steun ontvangen voor ademhalingsmaskers en andere medische apparatuur die nodig is om patiënten met COVID-19 te redden. In overeenstemming met de financiële instellingen worden leningen voor een periode van zes maanden opgeschort (het gaat om leningen aan de lidstaten en leningen aan EU-burgers). Tot slot pleit indiener voor een resolutie waarmee alle landen van de Europese Unie zich verenigen in de strijd tegen het coronavirus.