Traffic & transportation

By Juergen Wehner (German) on cancelled travel bookings due to COVID-19 and handling the cancellation compensations

Andrageren er af den holdning, at den nuværende praksis med at give rejsende, hvis rejser aflyses grundet covid-19, en voucher, som kan indløses til en ny reservation inden for 18 måneder af samme værdi som den oprindelige reservation, er i strid med EU-lovgivningen. Han mener, at denne praksis, hvor kunder tvinges til at reservere gennem samme udbyder, er tvivlsom, da denne virksomhed kan risikere at gå konkurs, eller muligvis med vilje tilbyder priser, der ikke er konkurrencedygtige. Kunden mister sit frie valg af tjenesteudbyder. Kunden kan først få sine penge tilbage efter 18 måneder. Andrageren mener, at en mere hensigtsmæssig løsning ville være at kunden, efter udbyderen har fratrukket et omkostningsgebyr på 10 %, får sine penge tilbage. Andrageren er også af den opfattelse, at det ikke er kundens ansvar at finansiere rejseselskaber under disse omstændigheder, men at dette ansvar snarere tilfalder medlemsstaterne.