Mere end uddannelse — at forme aktive og ansvarsbevidste borgere

Petitioner not public
Europa-Kommissionen

Petition process is finished

Petition process is finished

1. Launched 2016
  3. Submitted
  4. Dialogue
  5. Finished

This is an European Citizens' Initiative.

En række tilskyndelsesforanstaltninger i form af blandt andet støtte og overvågning, for at udvikle undervisning i medborgerskab, der skal indgå i læseplanerne på alle niveauer af formel uddannelse i hele Europa, som har til formål at forme demokratisk oplyste borgere. Et demokratisk samfund bygger på borgernes deltagelse, fælles værdier og evne til kritisk tænkning. Kommissionen bør støtte medlemsstaterne i deres ansvar for at give alle unge – uanset baggrund – mulighed for at udvikle deres evner til ansvarsfuld deltagelse i samfundet. For at fremme samhørigheden, bør man i hele EU koordinere tiltag ved at opstille en langsigtet dagsorden, fastsætte benchmarks, yde støtte til staterne, foretage regelmæssige evalueringer og udveksle eksempler på bedste praksis.