Parco Montemarcello-Magra-Vara -komitean puolesta, ja 108 allekirjoittanutta, Natura 2000 verkostoon kuuluvan alueellisen luonnonsuojelualueen lakkauttamisesta

Vetoomuksen esittäjä toteaa, että tietyt alueet vuonna 1995 perustetussa Parco Montemarcello-Magra-Varassa katsotaan erityisten suojelutoimien alueiksi (direktiivin 92/43/ETY mukaisessa Natura 2000 -verkostossa) ja puiston hoidosta vastaava elin hallinnoi niitä. Alueellinen lakiehdotus uhkaa lakkauttaa puiston hoidosta vastaavan elimen ja palauttaa aluesuunnittelua koskevan vallan alueen kunnille, mikä uhkaa altistaa suojeltujen alueiden luonnon monimuotoisuuden hydrogeologisille riskeille tai maiseman suojelun kanssa ristiriidassa olevalle ihmisen toiminnalle, kuten joenpohjan kaivulle, laittomille kaatopaikoille, laittomalle rakentamiselle, rehevöitymiselle tai vesirakennustöille, jotka muuttavat vesiympäristöä ja sen kasvillisuutta. Erityisesti mainitaan riski, että puiston hoidosta vastaavan elimen lakkauttaminen ja jatkuva pula kansallisista poliiseista ja metsänhoitajista johtaa hallintomenettelyjen sekä puistoa koskevien sääntöjen (puistosuunnitelman) noudattamisen valvonnan heikkenemiseen. Vetoomuksen esittäjä katsoo tältä osin, että yhteisön tärkeänä pitämän alueen alentaminen voidaan toteuttaa vain, jos tietyt oikeudelliset ehdot täyttyvät ja jos direktiivin 92/43/ETY 9 artiklassa säädetty tutkimus toteutetaan.