Over EU-bedrijven buiten de eurozone die belasting betalen in Frankrijk en de interpretatie van Verordening (EU) nr. 260/2012

Indiener heeft gemerkt dat Frankrijk en Polen Verordening (EU) nr. 260/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2012 tot vaststelling van technische en bedrijfsmatige vereisten voor overmakingen en automatische afschrijvingen in euro en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 924/2009, verschillend interpreteren. Volgens de Franse belastingdienst voor buitenlandse bedrijven (SIEE) moeten alle Poolse banken sinds 1 november 2016 hun klanten SEPA B2B-diensten aanbieden (een automatische betalingsmethode voor het betalen van eenmalige of periodieke facturen aan crediteuren wiens debiteuren zakelijke partijen zijn). Dit betekent dat Poolse bedrijven die in Frankrijk belastbare activiteiten uitoefenen en btw-plichtig zijn, met ingang van 1 februari 2018 boeten opgelegd krijgen, aangezien de Franse belastingautoriteiten hebben besloten vanaf die datum boeten op te leggen aan alle bedrijven die hun belasting niet via dit mechanisme betalen. Volgens de Nationale Bank van Polen is artikel 3, lid 2 van de verordening niet van toepassing op alle betalingsdienstaanbieders; op dit moment bieden slechts vier Poolse banken de dienst aan, omdat niet alle Poolse banken de technische bekwaamheid hebben om aan de vereisten van de Franse autoriteiten te voldoen. Indiener wil weten welke interpretatie van Verordening (EU) nr. 260/2012 de juiste is – de Franse of de Poolse.