Over een vermeende inbreuk op Besluit (GBVB) van de Raad van 13 november 2017 betreffende beperkende maatregelen in het licht van de situatie in Venezuela

Indienster beschrijft de situatie die heeft geleid tot de vaststelling van Besluit (GBVB) van de Raad van 13 november 2017 betreffende beperkende maatregelen in het licht van de situatie in Venezuela. Voorts verzoekt zij om een onderzoek naar een vermeende inbreuk door Spanje op bovengenoemd besluit, vanwege de irreguliere situatie die is ontstaan door de doorreis van mevrouw Delcy Rodríguez door de internationale luchthaven Adolfo Suárez-Barajas, terwijl zij een hooggeplaatste functionaris van de regering van Nicolás Maduro is. De Europese Unie heeft sancties tegen haar ingesteld omdat ze betrokken is bij ernstige schendingen van de grondrechten en mensenrechten in Venezuela. Indiener verzoekt het Europees Parlement van Spanje te eisen dat het opheldering geeft over de feiten en uitlegt hoe het de overeengekomen sancties tegen de regering van Nicolás Maduro en de 25 functionarissen van de staat Venezuela toepast. Indiener verzoekt het Europees Parlement Spanje op grond van de bepalingen van het Verdrag betreffende de Europese Unie, het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en het Handvest van de grondrechten te herinneren aan zijn verplichting als lidstaat van de Europese Unie tot het bewaren van de vrede, versterken van de internationale veiligheid en het bevorderen van internationale samenwerking, democratie, rechtsstatelijkheid en eerbiediging van de mensenrechten en de fundamentele vrijheden.