Welfare

Over de overdracht van persoonsgegevens van burgers naar particuliere ondernemingen

Indienster vroeg een werkloosheidsuitkering aan nadat zij meerdere jaren voor haar bejaarde ouders had gezorgd. Ze werd uitgenodigd voor een eerste bijeenkomst met de Ierse dienst voor arbeidsactivering, Jobpath, wiens werkzaamheden worden uitgevoerd door een Britse onderneming, Seetec. Indienster beweert dat deze onderneming de persoonsgegevens verzamelt van de werkzoekenden die gebruikmaken van hun diensten of zich bij hen inschrijven. Uit angst voor aantasting van haar gegevensbeschermingsrechten, weigerde indienster de door de onderneming voorgelegde overeenkomst te ondertekenen. Wel woonde ze diverse bijeenkomsten bij. Niettemin kreeg ze boetes en schorsingen opgelegd door het Ministerie van Sociale Bescherming, die volgens haar onrechtmatig zijn. Indienster verwijst naar een besluit waarin het hooggerechtshof heeft geoordeeld dat het Ministerie van Sociale Bescherming geen boetes en schorsingen mag opleggen als een programmadeelnemer Jobpath-bijeenkomsten bijwoont, bereid is een cursus te volgen, maar geen overeenkomst wil ondertekenen. Bovendien beweert ze dat het Ministerie van Sociale Bescherming haar persoonsgegevens mogelijk aan zes ondernemingen heeft doorgegeven, zonder dat zij daartoe toestemming had gegeven. Indienster beweert dat hiermee de EU-regelgeving op het gebied van gegevensbescherming is geschonden, in het bijzonder met betrekking tot de jurisprudentie van het HvJ-EU in de zaak Bara.