Welfare

Kansalaisten henkilötietojen siirrosta yksityisille yrityksille

Vetoomuksen esittäjä haki työnhakijan avustuksia huolehdittuaan useiden vuosien ajan ikääntyneistä vanhemmistaan. Hänet kutsuttiin ensimmäiseen tapaamiseen Irlannin työllistämispalveluun, Jobpathiin, joka on yksityisen brittiläisen yrityksen Seetecin toteuttama palvelu. Vetoomuksen esittäjä väittää, että yritys kerää palvelujaan käyttävien tai sivustoonsa rekisteröityvien työnhakijoiden henkilötietoja. Koska vetoomuksen esittäjä pelkää, että hänen tietosuojaoikeuksiaan laiminlyödään, hän kieltäytyy allekirjoittamasta yrityksen esittelemää sopimusta. Vaikka hän osallistui useaan tapaamiseen, sosiaaliturvaministeriö määräsi hänelle sakkoja ja peruutti palvelun hänen osaltaan tilapäisesti, mikä on hänen mielestään laitonta. Vetoomuksen esittäjä viittaa korkeimman oikeuden päätökseen, jonka mukaan sosiaaliturvaministeriö määräsi sakkoja ja palvelun peruuttamisen laittomasti, kun eräs Jobpathin tapaamisiin osallistunut henkilö oli halukas osallistumaan koulutukseen mutta kieltäytyi allekirjoittamasta sopimusta. Hän väittää myös, että sosiaaliturvaministeriö on jakanut henkilötietoja mahdollisesti kuudelle yritykselle hänen tietämättään tai ilman hänen lupaansa. Vetoomuksen esittäjän mukaan tämä rikkoo EU:n tietosuojasääntöjä ja erityisesti Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöä nk. ”Bara case” -tapauksessa.