Over de ontzegging van het recht op vrij verkeer in Cyprus

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Indiener beweert dat Cyprus inbreuk maakt op Richtlijn 2004/38/EG betreffende het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten voor de burgers van de Unie en hun familieleden, door zijn vrouw, een Turks staatsburger die in Duitsland woont, het recht om het land zonder visum binnen te komen, te ontzeggen. Indiener stelt dat zijn vrouw zelfs geen vlucht naar Cyprus kan boeken vanwege een visumplicht voor alle Turkse staatsburgers die Cyprus aan de luchtvaartmaatschappijen heeft opgelegd. Indiener pleit ervoor dat de richtlijn inzake vrij verkeer moet worden gerespecteerd en plaatst in dit verband vraagtekens bij de mogelijke interpretatie door Cyprus van Besluit nr. 565/2014/EU tot instelling van een vereenvoudigde regeling voor de controle van personen aan de buitengrenzen, gebaseerd op de eenzijdige erkenning door Bulgarije, Kroatië, Cyprus en Roemenië van bepaalde documenten als gelijkwaardig met hun nationale visa.