Om nekad rätt till fri rörlighet i Cypern

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Framställaren hävdar att Cypern bryter mot direktiv 2004/38/EG om unionsmedborgares och deras familjemedlemmars rätt att fritt röra sig och uppehålla sig inom medlemsstaternas territorier, genom att neka hans hustru, som är turkisk medborgare bosatt i Tyskland, rätt att resa in i landet utan visum. Framställaren hävdar att hans hustru inte ens kan boka en flygresa till Cypern på grund av det viseringskrav för alla turkiska medborgare som Cypern infört för flygbolagen. Framställaren kräver att direktivet om fri rörlighet ska tillämpas och ifrågasätter i detta avseende varje tolkning från Cyperns sida av beslut 565/2014/EU om en förenklad ordning för personkontroller vid de yttre gränserna på grundval av Bulgariens, Kroatiens, Cyperns och Rumäniens unilaterala erkännande av vissa handlingar såsom likställda med de egna nationella viseringarna.