Civil rights

Over de mogelijkheden voor EU-burgers die in het Verenigd Koninkrijk wonen om deel te nemen aan de Europese verkiezingen na de brexit

Indienster is een Deens staatsburger die in het Verenigd Koninkrijk woont. Indienster wil als kandidaat deelnemen aan de verkiezingen voor het Europees Parlement van mei 2019. Volgens indienster is de mogelijkheid om aan de volgende verkiezingen deel te nemen uitgesloten ten gevolge van de brexit. Zij is van mening dat dit een belemmering vormt voor de uitoefening van haar rechten als EU-burger, aangezien volgens haar niet vaststaat dat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie in maart 2019 zal verlaten. Indienster verzoekt de EU om haar recht te verdedigen om zich als in de EU woonachtig Deens staatsburger kandidaat te stellen voor de verkiezingen. Zij suggereert dat de EU een aantal van de zetels die het Verenigd Koninkrijk in het Europees Parlement zal opgeven beschikbaar te stellen voor EUburgers die in het Verenigd Koninkrijk wonen.