Civil rights

Om möjligheten för EU-medborgare bosatta i Storbritannien att delta i Europaparlamentsvalet efter brexit

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren är en dansk medborgare som är bosatt i Storbritannien. Framställaren vill ställa upp som kandidat i Europaparlamentsvalet i maj 2019. Enligt framställaren är möjligheten att delta i nästa val blockerad på grund av brexit. Hon anser att detta är ett hinder mot hennes rättigheter som EU-medborgare, eftersom det enligt henne inte finns någon garanti för att Storbritannien kommer att lämna EU i mars 2019. Framställaren uppmanar EU att värna hennes rätt att ställa upp i valet i egenskap av dansk medborgare som för närvarande bor i EU. Hon föreslår att EU ger några av de platser som Storbritannien kommer att lämna i Europaparlamentet till EU-medborgare som är bosatta i Storbritannien.

Link to the petition

Image with QR code