Administration

Om oförenlighet mellan EU:s tjänsteföreskrifter och tjeckisk lagstiftning om kompletterande pensionssparande

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren, en f.d. anställd vid Europaparlamentet, kan inte överföra sina pensionsrättigheter från EU-institutionernas pensionssystem till en privat fond i Tjeckien på grund av oförenlighet mellan bestämmelserna i tjänsteföreskrifterna och tjeckisk lagstiftning om kompletterande pensionssparande. Enligt framställaren tillåter tjänsteföreskrifterna överföring av besparingar till en privat fond om kapitalet inte återbetalas (bland annat), medan kunder hos privata fonder enligt tjeckisk lagstiftning garanteras möjligheten att motta engångsåterbetalningar i klumpsumma. Framställaren hävdar följaktligen att det inte finns någon tjeckisk privat fond som kan uppfylla kraven i tjänsteföreskrifterna och att alla pensionsöverföringar blockeras. Europeiska kommissionen gav framställaren rådet att använda en privat fond i en annan medlemsstat, men hon påpekar att detta skulle medföra ökade administrativa kostnader, beskattning i en annan medlemsstat och frånta henne möjligheten att dra nytta av bidrag och skattebefrielser i Tjeckien. Framställaren anser att de nuvarande reglerna är diskriminerande och strider mot artikel 3.2 i EU-fördraget och artiklarna 21 och 48 i EUF-fördraget.

Link to the petition

Image with QR code