Animal rights

Om vilde fugle: situation for dem, jagten på dem og handlen med dem

Andrageren oplyser, at ud af de næsten 300 fuglearter, der er beskyttet i Spanien, er 137 i et vist omfang truet. Af disse er 36 arter i fare, mens andre 13 arter befinder sig på et kritisk niveau. Jagt, ulovlig handel med vilde fugle, dødbringende farer såsom sammenstød eller elstød, tab af levesteder eller forringelse af levesteder er de vigtigste årsager til, at mange fugle dør, især trækfugle. Hvert år dør tusindvis af fugle i Spanien af årsager, der direkte skyldes mennesker. Spaniens geografiske beliggenhed betyder, at landet har et stort ansvar for beskyttelsen af fugle: det er en vigtig enklave for trækfugles overlevelse i Europa. Dertil kommer, at landet er hjemsted for 90 % af Europas ådselædende fugle. Andrageren klager over overtrædelser af fugledirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle) og opfordrer til, at der foretages en grundig undersøgelse heraf, og at den spanske regering anmodes om en forklaring om dette forhold, således at vilde fugle, navnlig migrerende arter og alvorligt udryddelsestruede arter garanteres en reel og streng beskyttelse.