Animal rights

Om vilda fåglar: situationen för dem, jakten på dem och handeln med dem

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren meddelar att överlevnaden i viss utsträckning är hotad för 137 av de nästan 300 fågelarter som är skyddade i Spanien. Av dessa är 36 arter hotade och 13 akut hotade. Jakt, olaglig handel med vilda fåglar, livsfarliga situationer som kollisioner eller sammanstötningar med kraftledningar, samt förlust eller försämring av livsmiljöer är de viktigaste dödsorsakerna för många fåglar, särskilt flyttfåglar. Varje år dör tusentals fåglar i Spanien av orsaker som direkt har med människan att göra. Till följd av sitt geografiska läge har Spanien ett enormt ansvar för att skydda fågellivet, i och med att Spanien är ett livsviktigt område för flyttfåglars överlevnad i Europa. Dessutom hyser Spanien 90 % av Europas populationer av asätande fåglar. Framställaren fördömer överträdelser av fågeldirektivet (Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/147/EG av den 30 november 2009 om bevarande av vilda fåglar) och yrkar på en grundlig utredning av vad som förevarit, samt på att Spaniens regering ska anmodas att inkomma med förklaringar, av omsorg om att vilda fåglar och särskilt skyddade flyttfågelarter och allvarligt hotade arter ska garanteras ett seriöst och rigoröst skydd.

Link to the petition

Image with QR code