Welfare

Om bristande efterlevnad av direktiv 1999/70/EG till följd av osäkra opera- och orkesteranställningar

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren tar upp ett antal problem med osäkra anställningar vid operor och orkestrar och hävdar att detta strider mot EU-lagstiftningen om ramavtalet om visstidsarbete. Framställaren hävdar att den italienska lagstiftningen bland annat bortser från bestämmelserna om objektiva grunder för att förlänga avtal om visstidsanställning i underhållningsbranschen, inte kan förhindra att antalet upprepade förlängningar av sådana avtal överstiger ett tillåtet maximum, inte föreskriver omvandling av avtal om visstidsanställning till avtal om tillsvidareanställning och diskriminerar personalen vid teatrar och orkestrar, som behandlas mindre gynnsamt än personer anställda på annat håll inom underhållningssektorn.

Link to the petition

Image with QR code