Om bekämpning av påstådd människohandel och penningtvätt när arbetstagare från länder utanför EU anställs

Petitioner
1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren, en ukrainsk arbetstagare, har varit anställd i Polen från slutet av 2016 till början av 2019 genom ett bemanningsföretag. Enligt honom har företagets chefer tagit fram ett falskt och bedrägligt anställningssystem för att utnyttja systemet och de anställda, utan att ge dem några sociala garantier. Deras arbetsförhållanden var osäkra med avseende på deras hälsa och olagliga enligt polsk lagstiftning. Han hävdar att han har varit uthyrd i över två år av företaget, att stora delar av hans löner inte har deklarerats eller beskattats och att övertid inte har ersatts. Han har vänt sig till de polska tillsynsmyndigheterna, rättsväsendet och media i detta ärende. Framställarens främsta anklagelser rör påstådda överträdelser av Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/52/EG av den 18 juni 2009 om minimistandarder för sanktioner och åtgärder mot arbetsgivare för tredjelandsmedborgare som vistas olagligt, Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/36/EU av den 5 april 2011 om förebyggande och bekämpande av människohandel, om skydd av dess offer och Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/1673 av den 23 oktober 2018 om bekämpande av penningtvätt genom straffrättsliga bestämmelser.

Link to the petition

Image with QR code