Environment

Namens een belangenvereniging in de stad Craiova, over de geplande uitbreiding van de activiteiten van de kerncentrale van Kozloduy in Bulgarije

Indiener maakt bezwaar tegen plannen voor verlenging van de exploitatievergunning voor de reactoren 5 en 6 van de kerncentrale van Kozloduy in Bulgarije, vlakbij de Roemeense grens. Hij pleit voor hervatting van de grensoverschrijdende effectbeoordeling met betrekking tot een stortplaats en met betrekking tot de verlenging van de exploitatieduur van de twee reactoren, omdat daarmee het recht van de burgers op informatie en raadpleging, als bedoeld in artikel 6 van het Verdrag van Aarhus, wordt gewaarborgd. Indiener stelt dat er 23 Roemeense gemeenschappen zijn, waaronder de stad Craiova, die in de gevarenzone van de kerncentrale liggen en die rechtstreeks geraakt worden door de activiteiten van de centrale van Kozloduy. Hij stelt dat de Roemeense bevolking slecht geïnformeerd en onvoldoende geraadpleegd is en niet daadwerkelijk bij de besluitvorming betrokken is geweest en dat er bij het uiteindelijke besluit geen rekening is gehouden met bezwaren. Volgens indiener hebben de Roemeense autoriteiten verklaard bereid te zijn een grensoverschrijdende milieueffectbeoordeling uit te voeren, maar heeft Bulgarije eenzijdig het besluit genomen om de vergunning te verlenen.