Environment

För Acțiunea pentru Renașterea Craiovei (ARC), om den planerade förlängningen av driften i kärnkraftverket Kozloduy i Bulgarien

4 supporters 4 in European Union

Collection finished

4 supporters 4 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren motsätter sig planerna att förlänga driftstillståndet för reaktorerna 5 och 6 i kärnkraftverket Kozloduy i Bulgarien, nära den rumänska gränsen. Han efterlyser ett återupptagande av den gränsöverskridande konsekvensbedömningen för en deponi och för en förlängning av två reaktorers drifttid, för att respektera medborgarnas rätt till information och samråd i enlighet med artikel 6 i Århuskonventionen. Framställaren uppger att 23 rumänska samhällen, däribland staden Craiova, är belägna i riskområdet och direkt påverkas av verksamheten i Kozloduy. Han hävdar att samrådet med och informationen till den rumänska befolkningen sköttes dåligt och varken möjliggjorde verkligt deltagande eller tog hänsyn till allmänhetens motstånd vid det slutliga beslutet. Enligt framställaren uppgav de rumänska myndigheterna att de är beredda att göra en miljökonsekvensbeskrivning i ett gränsöverskridande sammanhang, men Bulgarien beslutade unilateralt att bevilja tillståndet.

Link to the petition

Image with QR code