Welfare

Merenkulkijoiden hyväksikäytöstä Italiassa

Vetoomuksen esittäjä valittaa merenkulkijoiden tilanteesta Italiassa, toisin sanoen sisävesi-, rannikko- ja saariliikenteessä työskentelevien sekä Italian rautatieverkon palveluksessa olevien miehistöjen tilanteesta. Vetoomuksen esittäjä viittaa siihen, että vuodesta 1995 alkaen Rete ferroviaria italiana on ottanut palvelukseen työntekijöitä määräaikaisilla sopimuksilla 18 prosenttia enemmän kuin pysyvillä sopimuksilla. Vetoomuksen esittäjä toteaa, merenkulkualan työsuhteita ohjaavat säännöt on esitetty merenkulkulaissa ja määräaikaisista sopimuksista annetussa direktiivissä 1999/70/EY. Vetoomuksen esittäjä katsoo, että asiaa koskeva Italian lainsäädäntö ei mahdollista riittävää ja tehokasta suojelua hyväksikäytöltä, mikä on unionin säännösten vastaista. Siksi vetoomuksen esittäjä pyytää Euroopan parlamenttia puuttumaan asiaan, jotta tällä hetkellä vailla riittävää suojelua olevien merenkulkijoiden hyväksikäyttö saadaan loppumaan.