Welfare

Om missförhållanden för sjömän i Italien

Framställaren fördömer situationen för sjömän i Italien, närmare bestämt de besättningar som arbetar med inlands-, kust- och önavigering och som är anställda av det italienska järnvägsnätet. Framställaren hänvisar till att Rete ferroviaria italiana sedan 1995 har rekryterat 18 % fler visstidsanställda än de har rekryterat tillsvidareanställda. Framställaren konstaterar att bestämmelserna om anställningsförhållanden inom sjöfartssektorn fastställs i navigationslagen och direktiv 1999/70/EG om visstidsarbete. Framställaren anser att den italienska lagstiftningen på området inte ger ett tillräckligt och effektivt skydd mot missförhållanden, vilket strider mot de europeiska föreskrifterna. Framställaren begär därför Europaparlamentet ingriper för att stoppa missförhållandena för sjömän i Italien, som för närvarande saknar tillräckligt skydd.