För Xnet, om påstådda överträdelser av nätneutralitetsbestämmelserna i Spanien

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren oroas över det påstådda felaktiga genomförandet av nätneutralitetsreglerna i Spanien. Framställaren anser att Spanien inte har genomfört EU:s förordning om en öppen internetanslutning (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2015/2120) som antogs den 25 november 2015, eller de riktlinjer för genomförande som antogs i augusti 2016 av Organet för europeiska regleringsmyndigheter för elektronisk kommunikation (Berec). Framställaren uppger att genomdrivandet av reglerna om ett öppet internet enligt EU-lagstiftningen är en viktig uppgift för de nationella tillsynsmyndigheterna. I Spanien är dock det organ som ansvarar för genomförandet, dvs. statssekretariatet för informationssamhället och den digitala agendan, som lyder under ministern med ansvar för energi och den digitala agendan, inte oberoende. Framställaren hävdar att Spanien bryter mot förordningen, eftersom landet inte har inrättat en separat kanal för klagomål om nätneutralitet och inte genomför nätneutralitetsbestämmelserna på ett effektivt sätt.

Link to the petition

Image with QR code