Environment

För Cork Harbour Alliance for a Safe Environment (Chase), om den irländska allmänhetens deltagande i beslutsfattandet i miljöfrågor

Framställaren klagar på att den irländska markanvändningslagstiftningen inte ger lokalsamhällen en tidig och ändamålsenlig möjlighet att delta i beslutsprocessen när det gäller planering av större infrastrukturprojekt (som kallas ”SID”) vilka kan förmodas få en betydande inverkan på miljön. Detta bryter mot Århuskonventionen och EU:s miljölagstiftning. Framställaren anger att det finns flera betydande hinder för ett lämpligt deltagande från allmänhetens sida: allmänheten är helt utestängd från det obligatoriska samrådsförfarandet i förplaneringsstadiet, tidsfristerna för ändamålsenligt deltagande är alltför snäva och obalanserade jämfört med dem som tillämpas för byggherrar, kostnaderna för samhällets deltagande i planeringsstadiet är alltför stora och oproportionerliga och det enda tillgängliga rättsmedlet är en kostsam och tidsödande rättsprocess (det ges inte någon tillgång till administrativ prövning). Dessutom kan byggherrar lämna in samma ansökan gång på gång, tills den godkänns utan invändningar på grund av en brist på finansiella resurser. Framställaren anger också att de irländska myndigheterna försöker skapa ytterligare hinder för allmänhetens deltagande och tillgången till rättsmedel genom att halvera den nuvarande tidsfristen för överklagan och genom att sätta upp ytterligare kvalifikationskrav för icke-statliga organisationer som vill väcka talan i domstol.