Environment

Cork Harbour Alliance for a Safe Environment -järjestön (CHASE) puolesta yleisön osallistumisesta ympäristöasioita koskevaan päätöksentekoon Irlannissa

Vetoomuksen esittäjä valittaa, että Irlannin kaavoituslainsäädännön mukaan paikallisyhteisöiltä puuttuu varhaiset ja tehokkaat mahdollisuudet osallistua suuriin ja ympäristövaikutuksiltaan todennäköisesti merkittäviin infrastruktuurin kehittämishankkeisiin liittyviä lupahakemuksia (SID) koskevaan päätöksentekoprosessiin, mikä on Århusin yleissopimuksen ja EU:n ympäristölainsäädännön vastaista. Vetoomuksen esittäjän mukaan asiaankuuluvalle yleisön osallistumiselle on useita merkittäviä esteitä: yleisö on jätetty täysin pakollisen esisuunnitteluvaiheen kuulemisprosessin ulkopuolelle; tehokkaan osallistumisen mahdollistavat aikataulut ovat riittämättömät ja epätasapainoiset verrattuna rakennuttajiin sovellettaviin aikatauluihin; rahalliset kustannukset suunnitteluvaiheessa tapahtuvan yhteisön osallistumisen tukemiseksi ovat raskaat ja suhteettomat; ainoa käytettävissä oleva oikeussuojakeino on kallis ja aikaavievä tuomioistuinvalvontaprosessi (hallinnollinen uudelleentarkastelu ei ole mahdollista); rakennuttajalla on mahdollisuus esittää sama hakemus toistuvasti, kunnes se hyväksytään ilman, että sitä on rahoitusvarojen puuttumisen vuoksi vastustettu. Lisäksi vetoomuksen esittäjä väittää, että Irlannin hallitus yrittää luoda lisäesteitä julkiselle osallistumiselle ja oikeussuojan toteutumiselle puolittamalla hakemusten nykyisen määräajan ja määräämällä uusia kelpoisuuskriteereitä kansalaisjärjestöille, jotka haluavat nostaa oikeudellista uudelleentarkastelua koskevia vaatimuksia.