Health

För Bruneck kommunfullmäktige, om möjliga skadeverkningar på hälsan på grund av den nya mobiltekniken 5G

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Den 19 februari 2020 antog Bruneck kommunfullmäktige (provinsen Bolzano-Alto Adige) en resolution som ifrågasätter mobiltekniken 5G:s förenlighet med folkhälsan, med anledning av brist på forskningsrön om hur det påverkar människor, djur och natur. I detta avseende hänvisar framställaren till artikel 191 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, särskilt försiktighetsprincipen och principen om förebyggande åtgärder. Eftersom det inte finns något sätt för kommunfullmäktige att undersöka effekterna på grupper av känsliga personer (barn, ungdomar, äldre eller personer med kroniska sjukdomar) som ökningen av elektromagnetisk strålning kan ge upphov till, efterlyser den att det införs lagstiftning på EU-nivå för att upprätta känsliga områden, i syfte att minska existerande gränsvärden eller införa förbud mot installation av master för mobiltelefoni och användning av annan likartad sändningsteknik. Kommunfullmäktige efterlyser också finansiering av särskilda hälsostudier som bör genomföras av oberoende organ.