Tutkimuskomissiosta, jonka tarkoituksena on pienentää jäsenvaltioiden välisiä sosiaalisia ja taloudellisia eroja

Vetoomuksen esittäjä tekee diagnoosin kuuden perustajavaltion vuonna 1957 perustaman, vastavuoroisuuden periaatteeseen perustuvan EU:n yhteisen tien päättymisestä umpikujaan. Hän toteaa, että hanke näyttää nyt olevan umpikujassa, mikä johtaa ”orastavan eurooppalaisen identiteetin heikkenemiseen”. Jotta Eurooppa-hankkeesta tulisi jälleen uskottava, hän vaatii vastavuoroisuuden periaatteen ja unionin kansalaisten välisen konkreettisen solidaarisuuden vahvistamista. Ilman jäsenvaltioiden välistä vastuun jakamisen ja yhdistämisen henkeä odotettavissa on hallitsematon populismin aalto systeemisen talouskriisin lisäksi. Hän kehottaa Euroopan komission puheenjohtajaa perustamaan ”komission, joka tutkii ongelmien ja epätasapainon luonnetta ja vastaa kansalaisten huolenaiheisiin, ja ehdottamaan korjaavia toimenpiteitä, jotta saavutetaan yksi EU:n tavoite: jäsenvaltioiden välisten sosiaalisten ja taloudellisten erojen pienentäminen”.